Generation 2023 -taiteilija Aatos Ketvel Nuori Taide -residenssissä

Saavumme kuvaajani kanssa kulttuuritalo Villa Arttuun Hyvinkään Villatehtaalle varhain aamupäivästä 17.9.2022. Asetumme Nuori Taide -residenssin tilaan, jota meillä on yltäkylläisen paljon. Syyskuisen auringon säteet halkovat suurta näyttelytilaa kauniisti. Puramme kuvauskaluston ja aloimme kuvata avauskohtausta The Rocky Balboa Gender Show -performanssivideolleni, joka nähdään osana Generation 2023 -näyttelyä ensi vuonna.

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Lattialla asetelma esineitä, joissa pääosassa isot nykkeilyhanskat.

Kuva: Aatos Ketvel

Siinä videossa minua esittävä hahmo löytää sukupuolettoman nyrkkeilijätähden vetimet, tilkkutäkkishortsit ja muhkeat punaiset hanskat, riisuu miehuutensa ja alkaa valmistautua taisteluunsa, taiteluun sukupuolibinääriä vastaan.

Treeniohjelma on raska – on niin paljon, mistä oppia ulos. Rocky on kuitenkin omistautunut tehtävälleen. Hän hyppii ja pomppii ja katsoo suoraan kameraan. Hän tanssahtelee tyhjyyden ympärillä, ilmanyrkkeilee.

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Henkilö liikehtii tyhjässä tilassa kädet ylhäällä ja juoksuaskeleella. Käsissä on nykkeilyhanskat. Henkilö ei katsoo kuvasta ulos

Kuva: Aatos Ketvel

Katso minua!
Älä katso minua kuin katsoisit miestä,
äläkä kuin naista
Katso minua kuin katsoisit peiliin,
katso kuin katsoisit katsettasi
Katso minua!

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Heilahtanut lähikuva tilkkutäkistä.

Kuva: Aatos Ketvel

Tilkkutäkin pomppiessa värit sekoittuvat iloisesti toisiinsa. Hiki valuu salin lattialle ja jotain Rockysta valuu siinä samalla. Häntä katsoessani tulen ajatelleeksi, että hiessä ja hengästyneenä ihminen on ihmisimmillään.

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Lattiamatolle on levitetty pieneksi leikattuja kuvia. Yläkumasta kuvien päälle kurottuu henkilö, josta näkyy hiuksia ja kuvia selaavat käden

Kuva: Aatos Ketvel

Seuraavana päivänä kuvaukset keskittyvät pienempään, pimeämpään huoneeseen. Levitämme laarillisen lehtileikkeitä huoneen nurkkaan. Rocky istuutuu kasan ääreen leikkimään. Hän saksii sukupuolikuvastoa silpuksi, leikkaa ja liimaa, käy kuvien kimppuun ja keskusteluun niiden kanssa. Ennen pitkää Rocky pitkästyy analogiseen kuvamassaan. Hän tahtoo eläviin kuviin riehumaan.

Huoneen katossa on nimittäin suuri älylaite. Pitkällisten yritysten jälkeen saamme yhteyden katossa vaanivaan eskapistukseen. Loihdimme sen sylkemään kuvia Rockyn päälle.

Kaikki roolinsa, koodinsa,
vihan naamioleikkinsa
Ovat vain tanssahtelua tyhjyyden ympärillä, sillä
silloin kun kaikkeus avaa meidät syvään syleilyynsä
Emme ole yhtä tai toista. me olemme kaikki yhtä

Pian käynnistymisensä jälkeen alkaa konekuitenkin sylkeä binäärikoodia Rockyn päälle. Ykköset ja nollat peittävät koko hänen kehonsa - hänet nähdään niiden kautta, vaikka hän kuinka pyristelee vastaan.

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Henkilän silhuetti kuvan päälle on heijastettu numeroita 1 ja 0 vaihtuvana ja jatkuvana nuomerosarjana.

Kuva: Aatos Ketvel

Rocky väsyy ja riisuutuu. Minä alan siivota jälkiämme. Siivotessani, mietin miten Rocky otetaan vastaan, sitten kun teoksemme näytetään maailmalle. Hän osaa hädin tuskin puhua, joten meidän rajaton sukupuolikokemuksemme sanallistuu vähän vaikeasti. Toivon, että se välittyy kuvista.

Nyrkkeilyhanskat lainasin isoisältäni, joka yhä ajattelee minua tyttärensä poikana, tervehenkisenä nuorena miehenä. Hän kysyi eilen, mistä siinä teoksessani oikein on kyse. Uskalsin sanoa vain, että teemme epätavallista nyrkkeilymusikaalia.

Aatos Ketvel, 9.10.2022

Lue lisää Generation-näyttelyistä.

Lue lisää Nuori Taide -residenssistä.

Kirjoita kommentti